vrijdag 8 april 2011

Update recente betaalbare triggers

In navolging van de immer populaire RF602 wireless flash triggers zijn er inmiddels opnieuw een aantal nieuwe producten op de markt gekomen. Tijd om alles eens te vergelijken. Er zijn best nog wat meer spelers op de markt, maar die zijn vandaag niet bijzonder populair in BelgiĆ«, voorbeeldje hiervan zijn de Pixel Knight, Rook,  Bishop en nog te verwachten de Pixel King, die  een TTL trigger  belooft te worden...
Echter laten we het nu hebben over de meest courante en beschikbare triggers op onze markt. Hieronder zie je een tabel die de R602, RF603, Cactus V4, Cactus V5 en Phottix Strato in vergelijking brengt. 



Samenvattend kunnen we stellen dat: de Phottix Strato's de perfecte triggers zijn, indien we weinig belang stellen in de functionaliteit van het remote bedienen van de camera zelf (geen bulb aansturing) en dat ze de duurste zijn van alle triggers. Vervolgens merken we op dat de RF602's nog steeds veel waarde bieden voor hun geld. 
De nieuwe triggers: RF603 en Cactus V5 zijn absoluut niet beter als de RF602's. Alles hangt af van je specifieke vereisten... De V5 bijvoorbeeld heeft de beste remote bediening voor camera's. Doch mist een paar andere functionaliteiten... een locking pin gaatje en een knipperend ledje dat je waarschuwt als je ontvanger aanstaat... (ik heb al verschillende lege batterijen gehad bij gebrek hieraan)
Persoonlijk werk ik nog steeds met de RF602, niet niettegenstaande ik de V5's en de Strato's ook in mijn tas heb zitten... Ze zijn gewoon kleiner en handiger en doen al wat ik wil. De RF603's stellen me echt wel teleur, hier is geen sprake van een vooruitgang... Een aantal functionaliteiten zijn verdwenen om plaats te maken voor nieuwe features die in mijn ogen onbelangrijk zijn, en mogelijke verbeteringen van de bestaande functionaliteiten zijn niet doorgevoerd, zoals High Voltage sync of een locking mechanisme van de trigger. Wat is er bijvoorbeeld verdwenen: de nieuwe RF603's kunnen niet meer op een spigot vast geschroefd worden... Maar bekijk rustig de tabel en bepaal zelf je behoeften en kies dan de trigger die voor jou daar best aan beantwoordt.

Geen opmerkingen: