donderdag 12 juli 2012

Paraplu of Softbox?


Heel dikwijls zie je op de vele fora de volgende vragen (voorbeeldjes):

"Ik ben nog aan het twijfelen of ik een softbox of umbrella zou kopen. Kunnen jullie me helpen met een keuze te maken? Misschien de voor -en nadelen van beide? Is er een verschil in lichtspreiding enzo?"

of

"Ik ben van plan om mijn strobistmateriaal uit te breiden met een softbox, maar ben niet echt thuis in het materiaal. Ik werk momenteel met shootthrough paraplu's maar vind dit toch niet ideaal (veel spillicht, niet echt kunnen richten en niet echt zacht licht)"

Wat deze laatste vraag betreft... "niet echt zacht licht" als je licht niet zacht genoeg is... dan staat je lichtbron te ver, of is je paraplu te klein...  zie: zacht versus hard licht   Een softbox maakt het licht niet zachter dan een paraplu.

Echter... in beide voorbeelden overweegt de vraagsteller: "heb ik nu een softbox nodig of een paraplu?"

Laten we even overlopen wat de verschillende licht-hervormers precies doen.


Een transparante paraplu - shoot through umbrella 



Karakteristieken:
  • Kan dichtbij geplaatst worden, dus erg zacht licht mogelijk
  • Ronde catch-light in de ogen
  • De afname (fall-off) van het licht is geleidelijk.
  • Stuurt licht in alle richtingen, weinig controle

Een kaats paraplu - bounce umbrella


>Karakteristieken:
  • Kan minder dichtbij geplaatst worden dan de transparante paraplu omwille van de uitstekende staaf
  • Ronde catch-light in de ogen
  • De afname (fall-off) van het licht is geleidelijk.
  • Stuurt licht naar voor, goede controle van de richting van het licht

De softbox



Karakteristieken:
  • Kan dichtbij geplaatst worden,  dus erg zacht licht mogelijk  
  • Vierkante of zeshoekige catch-light in de ogen
  • De afname (fall-off) van het licht is abrupt!
  • Stuurt licht naar voor, beste controle van de richting van het licht
Wat kiezen?

In feite hangt alles af van het resultaat, de outcome die je wilt bereiken. Is erg zachtlicht belangrijk? Wil je je licht heel precies richten? Mag de omgeving geen strooilicht krijgen? Mag je model slechts op een beperkte plaats belicht worden? Moet de lichtafname abrupt eindigen? Dit zijn allemaal vragen die indien positief beantwoord, aanleiding geven tot het gebruik van een softbox. Echter, indien de controle van je licht van minder belang is, en je een geleidelijke afname van licht wenst, dan is de transparante shoot through paraplu aangewezen.

Algemeen kunnen we stellen dat:

Een paraplu is eerder vergevings gezind, is makkelijk werken, maakt makkelijker zacht licht, softbox is moeilijker en kan dramatischer/edgy effecten creƫeren.
een paraplu stuurt licht in alle richtingen, een softbox doet dit veel minder, daarom moet een softbox erg correct gericht worden...
Betere controle, en richting van je licht kan heel eenvoudig met een bounce paraplu, vandaar dat het interessant is om een 2-in-1 paraplu te starten... dan heb je zowel de controle als de vergevings gezindheid van de transparante paraplu. Een 2-in-1 paraplu is een paraplu waar je de zwarte kap af kan halen zodat het een transparante paraplu wordt.

Als je echt een softbox nodig hebt (hangt van je outcome af die je wenst), dan kies je een softbox die goed werkt met reportage flashes... dan kom je automatisch bij de types terecht waar de flash omgekeerd in de softbox gemonteerd is.

Prima softboxen zijn de westcott apolloon softboxen. Ze laten een optimale controle van het licht toe. Ze hebben namelijk grote brede stroken rondom de box die je toelaten om je lichtbron goed te controleren en te richten...

Een softbox van het studio type, met de flits achteraan, is niet erg geschikt, vermits de reportage flits z'n licht grotendeels vooruit stuurt, dit veroorzaakt een onregelmatige belichting, en dikwijls hotspots.

9 opmerkingen:

Leon Daniels zei

Mooi en duidelijk artikel.

Laatste alinea is echter wel een heel harde stelling en niet geheel waar.

De Eazybox van Lastolite heeft 2 diffuusdoeken voor de flitser zitten, dus van een hotspot is nauwelijks sprake. Enige nadelen wat ik kan bedenken met dit type softbox, is dat je niet meerdere flitser in de softbox kan plaatsen en het kost veel meer tijd om hem op te zetten.

d_oracle zei

De lastolite staat inderdaad gekend als een goed alternatief.

Peter Willekens zei

Duidelijk artikel, bedankt daarvoor!

Bij de transparante paraplu die het licht in alle richtingen stuurt, weinig controle ...
Is het mogelijk om hier met een snoot op je flash te werken om dit toch meer te richten?

d_oracle zei

Ja, maar dan verlies je het zachte licht en krijg je een hotspot...

TimLieben zei

Kan je me nog even uitleggen waarom de fall-off bij een transparante paraplu geleidelijker is dan bij een soft-box?
De afstand tussen de flits en het onderwerp lijkt me hetzelfde. Dus dan zou de flitskracht bij een softbox minder moeten zijn om een meer abrupte fall-off te verkrijgen.

Of sla ik de bal volledig mis?

d_oracle zei

Als we het over de fall-off hebben, dan bedoelen we het licht zijwaards van de lichtbron. Het licht recht door, waar jij het over hebt, benoemen we gewoon als de lichtsterkte. Vermits bij een transparante paraplu er niets is dat het licht blokeert. Alhoewel het licht door de aard van de reportage flash grotendeels recht door wordt gestuurd. Een softbox blokeert het licht wel aan de 4 zijden, hierdoor wordt de fall-off abrupt gestopt.

TimLieben zei

Ah ok, bedankt voor de uitleg!

Sander zei

Er zijn ook softbox paraplus: bounce umbrella's met een difuus doek voor. Werken die hetzelfde als een softbox? Ze zijn nl niet duur en redelijk groot.

d_oracle zei

in principe wel, een softbox zal de richting van het licht nog beter controleren... dikwijls hebben die nog brede flappen rond de box

proberen dus!