donderdag 28 februari 2013

Hypersync met reportage en studio flitsers

ISO200 - F10 - 1/8000 - 15u31 (klaarlichte dag)

De sluitertijd en z'n beperkingen... 

We weten dat we door middel van manipulatie van de sluitertijd de impact van het omgevings licht op onze foto kunnen beinvloeden.We kunnen die donkerder of klaarder maken. Echter, elke camera heeft een maximale sluiter synchronisatie tijd in combinatie met een externe flitser of trigger. Die is door de band niet veel groter als 1/200. Enkele uitzonderingen nagelaten (nikon D50, D70, D40). De reden hiervoor is dat de sluiter van de camera uit een soort gordijn bestaat die open en dicht gaat op het moment dat je afdrukt. En bij snellere sluitertijden maken de camera constructeurs gebruik van een dubbel gordijn. En dit krijg je te zien als een zwarte band indien we een hogere synchronisatie tijd trachten te gebruiken dan pakweg 1/250 (afhankelijk van de camera). 

Het triggeren van de flits verloopt als volgt:
  1. De fotograaf drukt af 
  2. Het eerste gordijn gaat open en blijft open gedurende een korte tijd.
  3. De camera stuurt een signaal naar de flits
  4. De flits gaat af, de duur hangt af van het type flits en/of de kracht van de flits
  5. Het tweede gordijn sluit
Het toevoegen van een radio trigger zorgt voor enkel miliseconden vertraging tussen stap 3 en 4.

Auto FP & High Speed Sync (HSS)

De camerabouwers hebben bij de recente toestellen iets gevonden op deze max sync-tijd. Wanneer je je camera in Auto FP of HSS zet, wordt er door de flits een reeks korte lichtpulsen afgevuurd, die starten voor het eerste gordijn beweegt en eindigen nadat het tweede gordijn gestopt is. Op deze wijze lijkt het voor de camera dat het licht continu aanwezig is. Om dit mogelijk te maken echter dient de camera en flits op elkaar afgestemt te zijn, wat impliceert dat je meestal de dure merkeigen flitsen moet kopen die deze functie ondersteunen.

Een studio flits of een standaard manuele flits kan dit niet.  Echter, deze pulserende belichtingstechniek heeft niet zo veel kracht als een normale flits. Je moet je flits dus veel dichter bij zetten om dezelfde belichting te krijgen.
Het triggeren van de flits verloopt als volgt:
  1. De fotograaf drukt af 
  2. Juist voor het eerste gordijn open gaat wordt er een pre-sync signaal gestuurd naar de flits
  3. Het eerste gordijn gaat open, terwijl de flits constant korte flitsen blijft sturen
  4. Het tweede gordijn beweegt en de flits blijft constant korte flitsen sturen
  5. Het tweede gordijn sluit, en de flits stopt.
Er bestaan intussen radiotriggers en optische triggers die dit ook op afstand kunnen triggeren. Doch de beperkingen blijven geldig: een i- of e-TTL flits, en de kracht van de flits wordt verzwakt.

Hypersync

Recente triggers bieden een nieuwe oplossing: hypersync. Hypersync maakt het mogelijk om hoge sluitertijden te gebruiken met manuele reportage flitsen en studioflitsen.
In z'n eenvoud maakt hypersync gebruik van het pre-sync signaal (daar is een pinnetje voor), zodat de flits sneller kan flitsen, en biedt daarenboven variatie aan wanneer die flits nu precies moet flitsen. Dit doet men met een instel wieltje op de trigger. Vervolgens hoort de flitsduur lang genoeg te zijn om het gehele beeld te vullen. Deze duur is natuurlijk erg belangrijk. Indien deze te kort is, zal men de sluitergordijnen waarnemen.
Er dient voor elke camera en elke flits "getuned" te worden!

De praktijk met de goedkope Ojecoco triggers. 

We maken gebruik van volgende onderdelen:

  • 1 Ojecoco H-550 TRX Mk2 Nikon  (goedkope trigger ca.20€)
  • 1 Ojecoco H-430 RX Mk2 Nikon
  • 1 Shutter Cable N1 (noodzakelijk voor hypersync, om de trigger met de camera te verbinden)
  • 1 reportage flits SB800 in manuele mode (maar zou evengoed een spotgoedkope  YN460 II kunnen zijn)
  • 1 Elinchrom digital RX flits (kan om het even welke studio flits zijn)




1. Praktijk met de studio flits:
Opstelling bij daglicht


Zonder flits F2.2 - 1/200,  we zetten de camera op een sluitertijd van 1/4000, en activeren de hypersync.


Door geleidelijk aan het hypersync wieltje te draaien, krijgen we steeds een groter deel van onze gewenst resultaat te zien. We merken ook op dat de kracht van de flits afneemt hoe verder we draaien.



tot we een goed resultaat hebben... wanneer we nog verder draaien, merken we dat de kracht van de flits verder afneemt. Maar 't resultaat is erg bevredigend.

We hebben natuurlijk ook andere sluitertijden getest, en eenmaal getuned, gaat het vanzelf...  dit is een voorbeeldje op 1/2000, helemaal bovenaan 1/8000... 

2. Praktijk met de reportage flits:

 Opstelling


we activeren de hypersync, en beginnen te tunen... SB800 staat ingesteld op 1/8





We zien plots zowel bovenaan als onderaan een stuk gordijn...
We merken dat de flits van de SB800 te kort is op 1/8 en verhogen de kracht van de flits, met als gevolg een langere flitsduur: SB800 op 1/2, met een goed resultaat...


Immers... 

SB800      Flitsduur
 1/1  1/1050
 1/2  1/1100
 1/4  1/2700
 1/8  1/5900
 1/16  1/10900

Conclusie

Er valt nog heel wat te ontdekken en te experimenteren met deze hypersync toepassing... even wachten op de zon!! Maar al bij al, ziet het er goed uit: krachtiger dan iTTL of eTTL en ondersteund een gewone manuele flits of studio flits.

op f10 - 1/8000 maken we het volstrekt nacht!





3 opmerkingen:

mmuetstege zei

Hypersync is een naam die geregistreerd is door Pocket Wizard en dus alleen door hun prodructen gedragen mogen worden. Er wordt daarom gebruik gemaakt van een andere benaming: Super Sync. Het idee is volledig het zelfde. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Leon Daniels zei

Werkt dit ook met de yungnuo rf-602?

d_oracle zei

@Leon: neen! de nieuwe triggers maken dit mogelijk!